Hoe ziet een fietsweek er uit?

In de loop van de vrijdagmiddag van de (in principe) derde week van juni druppelen de respectievelijke deelnemers op de groepslocatie binnen. Voor hun staat soep en broodjes klaar. Is iedereen er dan kondigt de voorzitter van De Frisse Wind middels een welkomswoord de officiële start van de fietsweek aan. Daarna wordt de avond gebruikt om onder het genot van een drankje en een hapje onder elkaar het afgelopen jaar door te nemen. Velen hebben elkaar immers een jaar niet gesproken.

Vanaf zaterdag is het elke dag fietsen geblazen. Vanaf ons overnachtingsadres tot en met de donderdag daaropvolgend rijdt iedereen elke dag per tandem een route. De drie groepen van elk 6 tandems fietsen, onafhankelijk van elkaar, op een dag 60 tot 100 km. Elke dag wijzigen de groepen, rijd je een andere route en zit je met een ander persoon op de tandem.

’s Ochtends om 08.30 uur beginnen we met een gezamenlijk ontbijt en maakt iedereen een lunchpakket. Gedurende het ontbijt wordt ook bekend gemaakt wie met wie op een tandem zit en in welke groep iedereen zit. Om 09:30 uur staat iedereen bij de tandems en een half uur later is elke groep onderweg.

Per groep is er een wegkapitein verantwoordelijk voor de te rijden route, een technische man voor de kleine technische problemen onderweg en wordt iemand aangewezen om de voedingssuplementen (melk, karnemelk, appelsap en chocomel voor de lunch) mee te nemen. Rond de middag nuttigt iedere groep op een geschikte plek in bos of veld het meegenomen lunchpakket. Er wordt altijd een rustige plek gezocht, zodat we relaxt met elkaar kunnen praten.

Na de lunch vervolgen de groepen hun fietstocht. Na halverwege de middag op een terrasje nog wat gedronken te hebben, komen de groepen onafhankelijk van elkaar rond vijf uur op de groepslocatie terug. De vrijwilligers die overdag de locatie hebben gereinigd, boodschappen hebben gedaan en het avondeten hebben voorbereid, staan dan klaar met koffie, thee of een drankje. Het moment van thuiskomst op de locatie wordt door velen ervaren als het mooiste moment van de dag. Er worden ervaringen uitgewisseld, sterke verhalen verteld en heel veel gelachen.

Rond 18:30 uur serveren wij het avondeten. De bereiding van het diner vindt plaats door onze vrijwilligers. Dat zijn mensen met affiniteit voor het kookvak en die er naar streven elke dag een voedzaam driegangenmenu op tafel te toveren. Eén avond wordt er niet gekookt. Dat is de laatste avond van de fietsweek, dan staat er namelijk traditioneel een barbecue op het programma.

Om 20.00 uur staat er koffie en thee klaar en daarna zoekt iedereen elkaar op om onder het genot van een drankje en een hapje gezellig met elkaar te praten. Elk jaar organiseert onze activiteitencommissie tijdens de fietsweek bovendien iets speciaals. Een greep uit die activiteiten zijn muziekgroepen die voor ontspanning en gezelligheid zorgden en pubquizen die ons hilarische avonden gaven.